Vinterroningsreglement

Vinterroning i Nordborg Roklub

Hej allesammen bestyrelsen har lavet følgende (revurderet 2022):

Vinterreglements tilføjelse til vores reglement:

Det skal være muligt at ro i perioden fra standerstrygning til standerhejsning kan kun finde sted i overensstemmelse med Nordborg Roklubs ro-reglement og styrmandsinstruks samt under disse omstændigheder:

• Roerne skal være fyldt 15 år og være friroet.
  • Der ros kun i indrigger, Coastal og Gigbåde.
  • Der må ikke roes længere end til Lynge og Lønsemade.
  • Der må kun ros tæt på land i gunstigt vejr.
  • Der skal ros med redningsvest.
  • Der skal være en styrmand om bord.
  • Der må kun ros fra en halv time efter solopgang og turen skal være afsluttet senest en time før solnedgang.
  • Der skal være en person på land som gives besked når man ror ud. Personen skal straks kontaktes når man er i land igen.

§ 16 Kajaksæsonen.

Stk. 1. Kajaksæsonen følger rosæsonen fra standerhejsning til standerstrygning.

Roning i kajak skal foregå i tørdragt eller lignende af tilsvarende sikkerhedsniveau, når

vandtemperaturen er under 10⁰C.

Stk. 2. Erfarne kajakroere har mulighed for at deltage i vinterroning.

Stk. 3. Under vinterroning stilles der særlige krav til sikkerhed, herunder skal der

udvises ekstrem opmærksomhed på deltagernes beklædning (flydedragt, tørdragt eller

lignende).

Stk. 4. Turlederen er ansvarlig for at der under vinterroning medbringes:

• Ekstra tørt og varmt tøj.

• Varme drikke.

• Hurtig energi (chokolade eller lignende).

• Grej til etablering af ly for vind og vejr.

Stk. 5. Vinterroning skal altid foregå tæt ved land, så roeren kan bjærge sig selv i land.

Der må ikke være is mellem kajak og kyst.

Stk. 6. Vinterroning kan kun foretages efter deltagelse i klubbens sikkerhedsinstruktion.

Så hvis du ønsker at gøre brug af tilbuddet, skal du lade dig registrere som vinterroer efter accept af ovenstående og efterfølgende blive sikkerhedsinstrueret.

DFfR skriver dette om sikkerheden ved vinterroning.

DGI skriver det skal du bruge, når du ror om vinteren

mvh. bestyrelsen